Dlaczego firma odzieżowa powinna mieć strategię marki?

Marka to znacznie więcej niż kolekcja, wybór tkanin i kolorów. Więcej niż logo, nazwa czy hasło. Marka to również wszystkie odczucia, które towarzyszą jej odbiorcom.  

Chcesz sprzedawać? Chcesz rozwijać firmę? Zacznij od strategii marki. Bez niej  daleko nie zajdziesz. Strategia marki jest tak mapa, która pomaga Ci się poruszać w drodze do twojego celu. Definiuje to, czym lub kim jesteś. Inaczej – jaką marką jesteś. Jakie składasz obietnice, jaką masz osobowość. Te cechy marki widoczne są w logo, w haśle, w palecie kolorów, w wyglądzie i funkcjonalności produktu, w designie sklepu. W całej komunikacji marketingowej. Marka żyje w codziennej interakcji ze swoimi klientami przekazując im swoje wartości.

W branży mody, która jest mocno konkurencyjna, strategia ma szczególne znaczenie. Tu, jak nigdzie indziej, wygrywają rozpoznawalne marki. Strategia  pomaga im wyróżnić się na tle konkurencji, umożliwia łatwiejsze i lepsze zapamiętanie. Strategia marki niesie w sobie unikalność ich oferty, wyznacza ich kierunek rozwoju, jest inspiracją do podejmowania właściwych działań.

Jeśli pomyślisz o dobrze skrojonych markach, takich jak Chanel, Dior czy Dolce&Gabbana, od razu wiesz co reprezentują. I zapewne od razu zastanawiasz się, jak można być wobec takich marek konkurencyjnym? Czy to w ogóle możliwe? Możliwe. Jednak potrzebujesz do tego silnej strategii. Bez niej nie zdobędziesz znaczącego udziału w rynku. A jeśli stworzysz coś cennego dla swoich klientów, masz szansę na sukces.

Sukces marki to jej wartości. A te z kolei przekładają się na pieniądze, jakie klienci są w stanie za nią zapłacić. Ale tu nie tylko chodzi o zyski. W pierwszej kolejności chodzi o przetrwanie. Marka z pomysłem ma na to szansę. A  pomysł to właśnie strategia.

 

JAKI POMYSŁ NA MARKĘ WYBIERZESZ?


1. Czytelna komunikacja. Potencjalni i dotychczasowi klienci wiedzą dokładnie, co robisz i czego mogą się spodziewać. Dzięki temu łatwo Ci   prowadzić z nimi dialog. Szybko też zdobywasz nowych klientów, bo spełniasz swoje obietnice. Za swoje działania zostajesz  nagrodzony większym zyskiem, bo klienci wiedzą, czemu jesteś lepszy, i są gotowi za to zapłacić.

2. Brak strategii. Robisz, co popadnie. Czasami się udaje, czasami nie. Odczuwasz, że w komunikacji z klientami jest jakaś bariera. Trudno ci ją przełamać. Często sobie zaprzeczasz. Brak strategii jest zauważalny. Twoja konkurencja łatwiej pozyskuje klientów.

 

CO DAJE CI STRATEGIA MARKI:

 

  • pozwala skupić się na okazjach, które możesz wykorzystać
    i zagrożeniach, których możesz uniknąć
  • identyfikuje narzędzia, których możesz użyć do wyprzedzenia konkurencji
    i zdobycia udziałów w rynku
  • oszczędza twój czas i pieniądze, wskazując najbardziej efektywne metody promocji
  • wykazuje przewagę twojego produktu lub usługi
  • jest fundamentem wszelkich kampanii reklamowych
  • pomaga w efektywnym komunikowaniu się z klientami i partnerami
  • podnosi sprzedaż i zyski

 

NAJWAŻNIEJSZE 4 ELEMENTY STRATEGII MARKI:

  • osobowość marki
  • wyróżnik marki
  • wartość marki
  • właściwa grupa odbiorców

1. OSOBOWOŚĆ MARKI

Osobowość marki definiowana jest jako „zestaw ludzkich cech powiązanych z marką”.  O osobowości marki można mówić wtedy, kiedy opisuje się daną markę, nie odwołując się do jej fizycznych lub funkcjonalnych atrybutów.

Dobrym przykładem marki posiadającej osobowość jest Chanel. Decydując się na torebkę czy flakonik perfum, kupujemy niezależność, piękno, luksus i prestiż.

2. WARTOŚĆ, JAKĄ DAJE MARKA

Ważnym elementem sprzedaży jest wartość dodana marki. Nie opiera się ona na fizycznych cechach produktu, lecz na tym, co jego posiadanie mówi o właścicielu.

Wartość dodaną posiadają na przykład garnitury Armani. Dają one poczucie wyjątkowości i przynależności do grupy osób zamożnych.

3. WYRÓŻNIK MARKI

Dla konsumentów różnice między markami są niewielkie. Wyróżnika poszukujemy zatem wśród  potrzeb grupy docelowej, a nie w samym produkcie. Wyróżnik marki powinien być unikalny, to znaczy od razu identyfikowany z naszą marką.

Wyróżnikiem jest kojarzenie kreacji Macieja Zienia z elegancką suknią na ważne okazje.

4. WŁAŚCIWA GRUPA ODBIORCÓW

Dobrze czują się w swoim towarzystwie osoby, które mają wspólne wartości. Dokładnie tak samo jest w przypadku marki i konsumenta. Musimy określić te dwa światy, a następnie znaleźć pomiędzy nimi punkty styczne.

Osoby dbające o środowisko wybierają marki pro-ekologiczne, które mają odpowiednie certyfikaty dla swoich produktów i szerzą ideę mody odpowiedzialnej.

 

Czy Twoja firma ma strategię marki? A może wprowadzasz nowy produkt? Pomyśl o 4 elementach strategii marki jak o 4 filarach dla twojego biznesu. One tworzą fundament dla twojej firmy. Musisz od niego zacząć, żeby zbudować silną i trwałą  markę. A wystarczy, że zrobisz to raz. Bo strategia marki to jest plan na całe jej życie.