Moda jest obecnie jedną z branż o największej aktywności w sieci. Instagram ma kluczowe znaczenie wśród serwisów społecznościowych. Każdego dnia korzysta z niego ok. 400 milionów użytkowników. Nie wiesz jak wykorzystać taki potencjał do promocji swojej marki? Jak zaistnieć na tle innych? Podpowiadamy, jak w 10 krokach zdobyć zaangażowanych odbiorców i wypromować swoją markę modową na Instagramie!
Daj o sobie znać
Instagram to wirtualna wizytówka Twojej marki. Pamiętaj, że nieaktywny profil z kilkoma zdjęciami daje potencjalnemu klientowi sygnał o funkcjonowaniu Twojego brandu. Uzupełnij informacje o swojej marce – nie zapomnij o adresie witryny internetowej i danych kontaktowych. Dodaj także przycisk Instagramu do swojej strony www. Użytkownik musi mieć możliwość łatwego dotarcia do Ciebie. Przekonaj go także, dlaczego Twój profil jest wartościowy i co może na nim znaleźć. Zrób dobre pierwsze wrażenie. Czy sam zaobserwowałbyś swój profil?
Zachowaj spójność
Pamiętaj, że w branży modowej zdjęcia są niezwykle ważne. Ubrania i dodatki kupujemy w dużej mierze ze względu na ich wygląd. Dobre zdjęcie sprawi, że odbiorca skupi na nim swoją uwagę, zatrzyma w pamięci, a finalnie skłoni się do zakupu. Potraktuj swój profil całościowo. Czy poszczególne kafelki tworzą spójną całość? Czy każdy post pasuje do Twojej marki? Trzymaj się określonej kolorystyki i stylu. Spraw, by odbiorca, patrząc na nowe zdjęcie, wiedział, że podchodzi właśnie od Twojej marki. Niech wyróżni Cię wysoka jakość. Możesz nakładać na zdjęcia ten sam filtr, dodawać podobne elementy, trzymać się zbliżonej kompozycji. Dbaj o jednakowe rozmiary zdjęć.
- Pokaż coś wyjątkowego
Daj użytkownikowi możliwość dotarcia do treści, których nie znajdzie w innych kanałach komunikacji Twojej marki. Może pokażesz przedpremierowo nową kolekcję na InstaStories? A może zdjęcia z backstage’u, które nie były publikowane nigdzie indziej? Zadbaj o to, by Twój odbiorca dostał wyjątkowy content. Publikowane przez Ciebie treści mogą mieć wartość edukacyjną. Spraw, by każdego dnia z zaciekawieniem przeglądano Twoje wpisy. Inspiruj swoich obserwatorów. Daj im coś od siebie, a dopiero potem myśl o sprzedaży swoich produktów.
- Promuj
Instagram ma być kanałem, który wesprze sprzedaż Twojej marki. Pamiętaj jednak, żeby promocja produktu odbywała się „przy okazji”. Twoi obserwatorzy szybko zauważą, jeśli jedynym celem Twojego profilu będzie sprzedaż. InstaStories możesz wykorzystać do zaprezentowania nowości w ofercie, dodając link do zakupu za pomocą opcji swipe-up. Do promocji swojego produktu możesz zaangażować także influencerów. Jeśli dopiero zaczynasz, znajdź mniejsze profile, które pasują do Twojej marki. Może barterowo zechcą wesprzeć Twój produkt, a Ty poszerzysz zasięgi? Przy doborze takich osób pomyśl przede wszystkim, czy Twoja marka i influencer macie tę samą esencję. Tylko wtedy promocja produktu będzie naturalna i wiarygodna.
- Nie daj o sobie zapomnieć
Publikuj treści regularnie, ale nie przypadkowo. Przygotowanie planu postów na tydzień lub dwa zajmie Ci chwilę czasu, ale pozwoli uniknąć niedopasowanych do reszty treści. Podczas tygodnia plan zmotywuje Cię do regularnego dodawania postów. Gotowe wpisy opublikujesz zaledwie w kilka minut. Twoi obserwatorzy w natłoku innych marek, muszą zauważyć Twój przekaz. Nie pozwól im, by umknęły im publikowane przez Ciebie treści. Dodawaj wpisy każdego dnia i buduj więź ze swoimi odbiorcami.
- Angażuj!
Spraw, by Twój profil nie gromadził jedynie pustych like’ów i nieaktywnych obserwatorów. Zaangażuj odbiorców! Dodawaj posty call-to-action, które zachęcą użytkowników do interakcji. Zadaj proste pytanie, poproś o opinię, zorganizuj mini konkurs. Tego typu treści sprawią, że użytkownicy poczują się częścią społeczności Twojej marki i będą przekazywać wieści dalej. Do tego celu wykorzystać możesz także InstaStories. Rób relacje na żywo i rozmawiaj z odbiorcami, odpowiadaj na ich pytania. Dodawaj do relacji mini ankiety i doradzaj się swoich obserwatorów. Możesz też InstaStories wzbogacić o treści tap-to-skip, czyli kilka podobnych zdjęć, które różnią się od siebie jedynie drobnym detalem.
- Strategicznie hashtaguj
Świetnym sposobem na zwiększenie liczby obserwujących jest stosowanie hashtagów. Pamiętaj, że ich ilość jest ograniczona do 30. Sprawdź, jakie słowa są najlepiej klikalne w Twojej grupie docelowej. Warto przejrzeć zasięgowe profile o podobnej tematyce i sprawdzić, jakich hasztagów używają. Jeśli nadal brakuje Ci pomysłów, skorzystaj z pomocy generatora. Po wpisaniu słowa kluczowego dostaniesz kilkadziesiąt innych, popularnych haseł, którymi warto się posłużyć. Postaraj się także znaleźć unikalne hashtagi dla swojej marki, które zgromadzą Twoją grupę docelową. Pamiętaj o liście zbanowanych hashtagów – z łatwością znajdziesz je w internecie.
- Liczy się czas!
Skorzystaj z aplikacji, które pokażą Ci tzw. peak times, czyli momenty największej aktywności Twoich obserwatorów. Ważne jest, by wiedzieć, kiedy publikować treści. Ten sam post dodany o różnych porach może mieć zupełnie inny zasięg. Taka aplikacja w ciągu kilku dni zbierze informacje z Twojego profilu, kiedy jest najlepszy czas na promocję Twoich treści. Wskaże Ci najlepsze dni i godziny. Pomyśl, do kogo zwracasz się jako marka. Czy Twoja grupa docelowa to osoby z Polski? A może żyją w innej strefie czasowej? W jakich godzinach pracują? Kiedy chodzą na lunch? Pomyśl także o postach w weekendy. Być może więcej wolnego czasu pozwoli Twoim obserwatorom chętniej angażować się w treści dodawane w soboty i niedziele. Uwzględnij to przy planowaniu swoich publikacji.
- Daj się poznać jeszcze lepiej
InstaStories to świetny sposób na pokazanie ludzkiej twarzy Twojej marki. Pozwól swoim obserwatorom poznać się bliżej. Bezpośrednia interakcja z fanami podniesie Twoją wiarygodność. Pokazuj im jeszcze więcej! Pamiętaj tylko, że generowany przekaz musi być spójny z DNA Twojej marki. Mów językiem swojego brandu i przekonaj odbiorcę, że jesteś godny zaufania. InstaStories to także świetna droga do zwiększenia liczy followersów. Twój przekaz może znaleźć się w zakładce „Odkrywaj”, gdzie dotrze do szerokiej grupy użytkowników, którzy mogą być zainteresowani Twoją marką. Pozwól im się odnaleźć!
- Taguj i oznaczaj
Pomyśl o tagowaniu innych, większych profili, które tematycznie pasują do Twojego. To pozwoli zgromadzić osoby zainteresowane Twoją marką. Korzystaj z opcji lokalizacji – oznaczaj miejsce związane z treściami, które publikujesz i poszerzaj zasięgi. Zachęcaj także innych użytkowników do oznaczania Twoich produktów na zdjęciach. To darmowa promocja Twojej marki. Tzw. user-generated-content możesz potem wykorzystać na swoim profilu. Nie zapomnij, by zapytać o zgodę i oznaczyć autora.